Vanavond, vrijdag 2 maart 2018, Bijzondere Ledenvergadering S.K.N.W.K.

Vanavond, vrijdag 2 maart 2018, staat een bijzondere ledenvergadering gepland, met als agendapunt “Statutenwijziging”. Het bestuur wil de statuten, die dateren uit 1994, namelijk op een aantal punten moderniseren. De procedure voor zo’n wijziging is ook in de statuten zelf bepaald. Er is een opkomst (met een mooi woord ‘quorum’) vereist van minimaal tweederde van de leden en minimaal tweederde van de opgekomen leden moet instemmen met de wijziging. Als dit quorum niet wordt gehaald, dan moet binnen vier weken een nieuwe ledenvergadering worden uitgeschreven. Dan kunnen de statuten worden gewijzigd met instemming van tweederde van de aanwezige leden. Het maakt dan niet uit hoe veel leden aanwezig zijn. Het is wat ingewikkeld, maar zo wordt ‘lichtzinnige’ statutenwijziging voorkomen. Een dergelijke procedure is bij vrijwel alle verenigingen gebruikelijk. En de meeste leden kennen de procedure vast nog van de fusievergadering begin 2017.

Het is helaas de ervaring dat een algemene ledenvergadering niet zo druk wordt bezocht dat twee derde van de leden aanwezig is. Vandaar dat we op 2 maart a.s. eerst een (bijzondere) ledenvergadering organiseren met als enig punt statutenwijziging. Het is niet de verwachting dat dan voldoende leden aanwezig zijn (maar wie weet vergist het bestuur zich?). in ieder geval kunnen we dan het definitieve besluit nemen in de (jaarlijkse) algemene ledenvergadering van 16 maart 2018. Maar het bestuur licht de voorgestelde statutenwijziging ook op 2 maart toe en uiteraard is er dan gelegenheid om vragen te stellen en opmerkingen te maken.

Het concrete voorstel wordt binnenkort per e-mail verstuurd aan alle leden en het wordt ook in de bestuurskamer ter inzage gelegd. Ook dit is een vereiste uit de statuten. De termijn daarvoor is minimaal 14 dagen voor de ledenvergadering. Voor de goede orde: het voorstel wordt niet integraal op de website gepubliceerd, omdat dit een openbaar medium is en de statuten gaan alleen de leden aan.

Als er nu al vragen zijn over het voorstel tot statutenwijziging dan kan contact worden opgenomen met de voorzitter, Arnold Schiettekatte.

Namens het bestuur,

Arnold Schiettekatte