10 Gouden trainingstips voor F-pupillen (7-9 jaar)

Onderstaand artikel komt van de website www.voetbalouder.nl.

10 Gouden trainingstips voor de F-pupillen (7-9 jarigen)…

1 … willen spelen. Het is niet hun doel zichzelf te ontwikkelen tot voetballer, hun doel is te spelen. Maak overal een spelletje van, ook het opruimen van de spullen;
2 … hebben weinig geduld. Ze willen bewegen, niet luisteren. Geef korte, precieze instructies. Bombardeer
ze niet met informatie;

3 … zijn snel afgeleid. Ze kunnen zich maar korte tijd richten op eenzelfde activiteit. Een spanningsboog van
tien minuten is al lang. Drijft er plots een luchtballon over, dan is de bal even niet interessant meer. Ga erbij
liggen en geniet mee met de kinderen;

4 … zijn gericht op zichzelf. Een jonge F-pupil is zijn kleutertijd nog niet helemaal ontgroeid en kan alles op
zichzelf betrekken. Ik en de wereld. Verwar dit egocentrisme niet met egoïsme dat later de kop kan
opsteken. Het is een natuurlijk ontwikkelingsproces en gaat vanzelf over;

5 … willen de bal hebben. Het motto is: ik en de bal. Wedstrijdjes draaien twee keer twintig minuten om dat
ene ding. Eenmaal in balbezit, blijkt het voor sommigen toch nog heel lastig om de bal bij zich te houden. Voor
anderen is de bal al meer een middel om doelpunten te maken of om kansen te creëren;

6 … werken niet samen. Soms lijken ze dat even te doen, maar schijn bedriegt. Als je goed kijkt, zie je dat
ze tegelijkertijd dezelfde dingen doen – onafhankelijk van elkaar. Bij sommige tweedejaars F-pupillen zie je de
eerste tekenen van bewust samenspel

7 … zetten veel aanwijzingen niet om in daden. Met name aanwijzingen gericht op hun lijf hebben geen zin.
‘Standbeen naast de bal, opendraaien na de balaanname.’ Doe alles voor. Ze zijn visueel ingesteld en
leren een nieuwe beweging het snelst door nabootsing van idolen of hun trainer. Laat zien hoe je de bal kunt
passen met de binnenkant van de voet, vertel waar je het standbeen kunt plaatsen en hoe je de bal kunt raken;

8 … leren door te herhalen. Ze willen niet steeds iets nieuws proberen. Ze hebben succes én uitdaging
nodig, het moet kunnen lukken én soms mislukken;

9 … krijgen graag aandacht. Laat ze hun vaardigheden voordoen en gebruik ze als (positief) voorbeeld bij een
uitleg. Help elke speler in zijn eigen tempo;

10 … varen wel bij routine en structuur. Voer geleidelijk veranderingen door in de training. Bouw een structuur
waarin continuïteit centraal staat, maar ruimte is voor verandering. F-pupillen wennen pas na enkele weken
aan een nieuwe vorm.