Geen regioschool, wel samen in het dorp

Bron: www.wereldregio.nl

Het afgelopen half jaar zijn de schoolbesturen van Ds. J. Bogermanschool, OBS de Oosterburcht, School met de Bijbel, OBS Duiveland, OBS De Klimop, kinderopvang Kibeo en gemeente Schouwen-Duiveland regelmatig met elkaar in overleg geweest over de toekomst van het onderwijs en de kinderopvang op Duiveland. De Klimop in Dreischor blijft gehuisvest in het huidige gebouw. De scholen en kinderopvang in Nieuwerkerk en Oosterland blijven op het eigen dorp. Zij gaan per kern samen onder één nieuw dak.

De zoektocht naar welke huisvestingsvorm voor onderwijs en opvang het beste is voor de kinderen van Duiveland heeft de nodige tijd in beslag genomen. De bestuurders hebben het afgelopen jaar uitvoerig met elkaar en de wethouder onderwijs en huisvesting gesproken. Zij kregen input vanuit de projectgroep, waar de directies van de scholen en opvang deelnemers in zijn.

Een kindvoorziening voor heel Duiveland was vanuit de doorlopende ontwikkel- en leerlijngedachte een van de opties die werd onderzocht. Een eerste voorzet voor een dergelijke regioschool zorgde op de ouderbijeenkomst in september 2021 echter voor veel vragen. De ouders gaven een duidelijk signaal af om te kijken naar afstanden, verkeerssituaties en het effect op de leefbaarheid van de kernen. Ook werd er gesproken over identiteit en over locaties. Dit resulteerde, na het afwegen van voors en tegens door de besturen, in de uitkomst die nu op tafel ligt: Geen regioschool, wel samen onder één dak in de eigen kern. De besturen geven aan met elkaar meer voor elkaar te krijgen. Door de scholen en de kinderopvang op de kernen samen te voegen, kunnen ze op een veilige manier alle kinderen bereiken en ondersteunen waar nodig. In Dreischor blijft alles zoals het nu is. Er is besloten De Klimop niet langer onderdeel van het traject te laten zijn.

De directeuren, vestigingsmanagers en medewerkers van alle betrokken partijen zien ernaar uit om aan de slag te gaan. Samen onder één dak brengt nieuwe mogelijkheden. In deze stap in het proces vragen zij de ouders opnieuw om hulp. Samen met hen willen zij kijken naar het huisvestingsplan per kern. De schoolbesturen vragen andere partijen om na te denken over hun rol bij de scholen en kinderopvang onder één dak. Wat kan een sportvereniging, de culturele sector, of zorg als een logopedist betekenen bij deze nieuwe kindvoorziening? De besturen roepen betrokken vrijwilligers of professionals op om mee te denken, ook zij krijgen een uitnodiging om deel te nemen aan de enquête.